سفرنامه سمانه و خانواده به وان – شهریور ۹۵

با سلام

دوستان بنده سمانه هستم.

روز یکشنبه ۱۴ شهریور ۹۵ به همراه همسر و پسر۶ساله ام با ماشین شخصی مان ساعت ۱۱ شب از تهران(منطقه ۲۲شهرک گلستان) راهی مرز رازی شدیم.

تقریبا بعد از گذشت چندساعت رانندگی، ۱ساعت و نیم در راه استراحت کردیم، و دوباره به حرکت ادامه دادیم.

سفرنامه سمانه و خانواده به وان

دقیقا ساعت ۱ظهر به مرز رازی رسیدیم. یک پارکینگ نزدیک مرز بود که ماشین رو در آنجا پارک کردیم.

پسر بچه های چرخی  به دست زیادی اونجا بودند که با گرفتن ۵۰۰۰ تومان کمک به حمل چمدانها تا خود مرز میکردند.

البته فاصله زیادی از پارکینگ تا مرز وجود ندارد.

ما چون وسط هفته و قبل از شروع تعطیلات رفته بودیم، مرز خیلی شلوغ نبود و تقریبا ۱ساعت و نیم در مرز معطل شدیم تا بتوانیم به اون طرف برویم.

یعنی ساعت شد۲ ونیم ظهر به وقت ایران. (البته طبق توصیه کانال ما از قبل در تهران عوارض خروج و شهرداری را جمعا به مبلغ ۲۸هزار تومان برای هرنفر پرداخت کرده بودیم).

بعد از اینکه از خاک ایران خارج شده و  به خاک ترکیه وارد شدیم،

اول از همه، ساعت مان را یک ساعت و نیم به عقب کشیدیم. یعنی ساعت۱ظهر به وقت ترکیه.

سفرنامه سمانه و خانواده به وان

ون های سفید رنگ فراوانی بودند که با مبلغ ۲۰لیر ما را به وان بردند.

حدودا ۱ونیم ساعت طول کشید تا به شهروان رسیدیم. ساعت ۲وبیست دقیقه ظهر به وقت ترکیه در وان بودیم.

به سراغ هتل هالدی رفتیم. ولی متاسفانه به هیچ وجه اتاق نداشتند و مجبور شدیم به هتلهای دیگری سر بزنیم.

ما چون پارسال به هتل آکدامار واقع در خیابان کاظم کارابکر هم رفته بودیم، و تقریبا هتل خوبی هم بود،

سر زدیم ولی اتاق دوتخته را خیلی بالا قیمت داد و گفت ۱۸۰لیر ولی با کلی چونه زدن و قیما نشون دادن روی ماشین حساب، به ۱۳۰لیر موافقت کرد.

ولی ما تصمیم گرفتیم که به هتلهای دیگر هم سربزنیم بلکه قیمت مناسبتری پیدا کنیم.

بنابراین به هتل یاقوت و فواد که دقیقا روبه روی هم هستند رفتیم.

اتاق هتل یاقوت که خیلی کوچک بود به نظرم شبیه به مسافرخانه بود تا هتل.

هتل فواد رو هم اصلا نپسندیدیم ولی چون خسته بودیم و باید یک جایی چمدانها را میگذاشتیم تا وقتمان تلف نشود، به ناچار هتل فواد را انتخاب کردیم.

اتاق کوچک که پنجره اش رو به یک پاساژی داشت که پر از جوون بود و پرده های نازک و بهم ریخته که کاملا توی اتاق از بیرون دید داشت.

یخچال  که کاملا خاموش بود.

ما هرچقدر گفتیم یخچال خراب هست و کسی توجهی نکرد که نکرد فقط دو سه بار کسی را فرستادند و کمی با یخچال ور رفت و گفت که سالمه.

ولی همچنان یخچال گرم و بدون هیچ خنکی. نمیتوانستیم آبمیوه و آب و میوه هایی رو که آورده بودیم رو در یخچال بگذاریم و کمی نوش جان کنیم.

درمدت اون یک شب سالاد الویه و میوه ای را که برای اولین شب همراهمان آورده بودیم ت

ا روز اول رو راحت باشیم و نخواهیم به دنبال رستوران بگردیم، همه و همه به دلیل نبود یخچال سالم خراب شد و به دور انداختیم.

بعد از کمی استراحت ساعت ۵عصر بیرون رفتیم، اول از همه به خیابان جمهوریت به سمت جنوب رفیتم و مرکز خرید AVMرا پیدا کردیم و کلی خرید از ال سی واکیکی کردیم و برگشتیم.

آ و م وان - سفرنامه سمانه و خانواده به وان

قرار شد که به جستجوی هتل مناسبتری برویم.

به سمت تقاطع جمهوریت و کاظم کارابکر که نزدیک شدیم ، چشممان به هتل رز افتاد که اون طرف تقاطع نبش جمهوریت بود.

داخل هتل شدیم.یک هتل بسیار شیک و تمیز. یک رزویشن آقای کاملا خوش برخورد و با وقار.

یک اتاق دوتخته را شبی ۱۰۰ لیر رزرو کردیم تا فردا ظهر ساعت ۱۲ اتاق فواد را تحویل دهیم و به رز بیاییم.

هتل رز در وان - سفرنامه سمانه و خانواده به وان

درنهایت جهت رفع خستگی به هتل برگشتیم و شب را خوابیدیم.

واقعا از این اوضاع ناراحت بودیم.تمام وسایلمان را جمع کردیم و آماده کردیم که ساعت ۱۲ به هتل برگردیم و اتاق را تحویلشان بدهیم و به رز برویم.

سپس  ساعت ۱۲به هتل رز رفتیم. اتاقی که به ما دادن یک اتاق بسیار تمیز شامل سرویس خواب مرتب،مبل و جلومبلی، کتری برقی و قند و چای کیسه ای و کولر گازی، یخچال تمیز و بزرگ و خنک

با آب معدنی های رایگان که هرروز شارژ میشد.

ولی ما از رزویشن هتل خواستیم که آیا میشه به ما یه اتاق بزرگتر بدهید ولی با همین قیمت که ایشون هم در کمتر از یک ربع اتاق ما را عوض کرد

و یک اتاق سه تخته کاملا بزرگ و جادار را با همه اون امکانات و  با همون قیمت ۱۰۰ لیر دادن.

ناگفته نماند که در هتل رز ، بچه ها رایگان هستند.

حتی اگر اتاق ۴تخته هم داشت و به ما میداد مثل همون قیمت دوتخته حساب میکرد.

چند مزیت بسیار خوب هتل رز نسبت به هتلهای دیگر که باعث میشه من به همه توصیه کنم که حتما به اونجا بروند ، اینه که اول از همه وجود خانم آسیه ، کارمند و رزویشن در هتل رز هست که ایشون ایرانی هستند و اصلا هیچگونه مشگلی در زبان نداریم.(الان از اونجا رفته اند)

هرچه که نیاز داشتیم یا اطلاعاتی از جایی میخواستیم ایشون کاملاراهنمایی میکردن.

۲ – بسیار تمیز و با پرسنل بسیار خوش برخورد که با تمام وجود هرچه که میخواستیم مهیا میکردن.

۳-وجود کولر گازی که بعد از پیاده روی های طولانی پس از خرید، خیلی خیلی می چسبید.

۴-هرروز نفری ۱عدد آب معدنی کوچک به اتاق میدادن که اگر بیشتر هم میخواستیم ، در کمال خوش برخوردی ، آب بیشتری میدادن،

بدون اینکه وجه اضافه ای از ما بابت آب معدنی بگیرند.

۵-دسترسی بسیار عالی به مراکز خرید.طوریکه ما خریدها رو میکردیم و به هتل می آوردیم و دوباره می رفتیم.

فقط صبحانه اش مثل هتلهای دیگر وان سلفی نبود.

و در یک سینی به طور منظم صبحانه ای شامل تخم مرغ و عسل و دومدل مربا و حلواارده

و پنیر و کره و گوجه و خیار و سیب زمینی سرخ کرده و سوسیی و کالباس می آوردن

که واقعا برای یک نفر مفید و کامل بود.

اگر هم مثلا چیزی را بیشتر میخواستیم، مثلا یک تخم مرغ اضافه،

با روی بسیار گشاده، و با اخلاق خوب به خواسته مان توجه میکردن.

صبحانه هتل رز وان - سفرنامه سمانه و خانواده به وان

اتاق دوتخته در هتل فواد ، هرشب ۹۰ لیر بود .

ولی هتل رز اتاق سه تخته بزرگ و با کلی امکانات بیشتر هر شب ۱۰۰ لیر حساب کرد.

البته ناگفته نماند که مسافرانی که دو سه روز بعد از ما به هتل رز آمدند ، همین اتاق را ۱۴۰لیر گرفتند.

چون واقعا تعداد مسافران زیاد شده بود و اکثر هتلها پر شده بودن، بنابراین قیمتهایشان را بالاتر بردن.

روز دوم و سوم و چهارم یعنی سه شنبه و چهارشنبه و پنجشنبه هم به خرید رفتیم.

بیشتر به مرکز خرید جدیدAVMمیرفتیم. برای خرید کفش به فروشگاه FLO. خرید لوازم آرایشی  flormar.

خرید روتختی و حوله تن پوش فروشگاه  õzdilek و English hom

(مثلا یک تن پوش مردانه مارکõzdilek به قیمت ۶۵لیر و بچه گانه ۵۵ لیر گرفتیم.

یعنی نصف قیمت حوله های ایرانی اینجا) .

گشتی در مرکز خرید وان - سفرنامه سمانه و خانواده به وان

کیفیت و تنوع و قیمت لباسهای ال سی واکیکی از همه ی مارکها به نظرم بهتربود.

ما بیشتر خریدهای پوشاک خود را از ال سی خریدیم. لباس زیر در فروشگاه هایNBBخیلی خوب بود.

قیمت تقریبا نصف اینجا میشد. البته در مرکز خرید جدید ندیدم.

من از فروشگاه های توی خیابان جمهوریت خریدم.

یکسری از خریدهامون رو هم فروشگاه   PAULMARK خریدیم.

واقعا فروشگاه با کیفیتی هست.سه طبقه هست که طبقه پایین بچه گانه. طبقه همکف زنانه.

و طبقه بالا مردانه. البته پارسال هم از این فروشگاه خیلی خرید کردیم که هنوز لباسهام با این همه مصرف در حدنو هستند.

قیمتهاش که عالی بود. این فروشگاه انتهای خ جمهوریت میشود.

یعنی از سمت پایین که به سمت بالا میرویم و به میدان بشیول میرسیم دست چپ میشود.

نیروهای امنیتی در وان - سفرنامه سمانه و خانواده به وان

بازارهای سنتی وان - سفرنامه سمانه و خانواده به وان

فروشگاه دفکتو هم خرید کردیم ولی مثل پارسال زیاد نخریدیم.

چون به نظرم نسبت به پارسال قیمتهاش خیلی عالی نبود.

البته باز هم نسبت به اینجا خیلی خوب میشد.ولی خوب در مقایسه با ال سی ، تنوع و قیمت ال سی بهتر بود .

بنابراین من ال سی رو برای خرید بیشتر انتخاب کردم.

برای خرید کاکائو ، ما به فروشگاه carrfour واقع در طبقه زیرین مرکز خرید جدیدAVMرفتیم.

البته پارسال به میگروس رفتیم که واقعا خیلی بزرگتر هست.و carrfour به بزرگی و تنوع جنس مگروس نمیرسد.

اما خوب چون وقت و فرصت کم داشتیم به ناچار به  carrfour رفتیم

و در عرض کمتر از نیم ساعت یکسری کاکایو برای سوغاتی و خودمون خریدیم.

درکل خوب بود.درسته به تنوع مگروس نمیرسید اما خوب بود.

خرید باقلوا از وان - سفرنامه سمانه و خانواده به وان

نکته بعدی این که ما از اینجا دلار بردیم. و اونجا به لیر تبدیل میکردیم.

اینکار را بهتره در فروشگاه های دفکتو یا السی واکیکی بکنید.

چون خیلی بیشتر از صرافی ها برمیداشتند و لیر برایمان ارزونتر می افتاد.

اصلا هم نیازی به صرافی هاDoviz پیدا نکردیم.

چون کافیه فقط حتی شما یک خرید کوچک از دفکتو یا ال سی بکنید و ۱۰۰ دلار یا بیشتر بهشون بدهید ،

اونها کل پول شما رو به لیر تبدیل میکنند.البته خیلی بیشتر از صرافی ها.

روزپنجم یعنی جمعه را تصمیم گرفتیم کمی از خرید فاصله بگیریم و تفریح کنیم.

سوار ون هایی شدیم که رویش نوشته بود گواش. نفری ۷لیر دادیم.تقریبا ۱ساعت توی راه بودیم.

اونجا هم که رسیدیم نفری ۱۰ لیر دادیم(بچه رایگان) سوار کشتی شدیم.

تقریبا ۲۰دقیقه روی آب بودیم تا به جزیره رسیدیم.به نظرم بهترین روز ما اون روز بود.

هوای بسیار دلنشین.  به جزیره که رسیدیم، نفری ۱۰لیر ورودی جزیره را دادیم باز بچه رایگان.

به ما گفتند که دوساعت فرصت دارید تا کاملا تفریح کنید و ساعت ۳ بیایید دم کشتی تا با همون کشتی برگردیم.

برای برگشت دیگر هزینه ایی نمیخواست.

کرایه کشتی دریاچه آکدامار

مناظر طبیعی دریاچه آکدامار

چاه آرزو ها در کلیسای آکدامار

تاریخچه کلیسای آکدامار

اسکله کشتی ها در جزیره آکدامار

داخل جزیره که شدیم خیلی زیبا بود از اون بالا دریاچه واقعا دیدنی بود.

یک کلیسا هم اونجا بود که قدمتش ۱۱۰۰ ساله.

اونجا هم کمی عکس گرفتیم و بعد برگشتیم به دم دریاچه تا کشتی مان دنبالمان بیاید به آب تنی مشغول شدیم.

شنا در دریاچه آکدامار

تفریحات آبی وان

آبتنی در سواحل جزیره آکدامار

البته همسر و پسرم. خیلی بهشون خوش گذشت.

ساعت ۳کشتی اومد و برگشتیم و حول و حوش ساعت ۴ونیم به هتل رسیدیم.

بعد از کمی استراحت دوباره به خرید رفتیم.

از لحاظ غذا:

ما یک وعده مرغ سوخاری کامل که واقعا برایمان زیاد بود، فوق العاده خوشمزه،

توی رستورانهای خیابان کاظم کارابکر که واقعا عالی بود،

با مخلفاتش که خودشان می چیدند و اکرام میگفتن ، ۳۵لیر شد.

به نظرم غذا نسبت به ایران کمی گران میشد.

البته این را هم بگویم که اگرهمین مرغ سوخاری را بیرون میبردیم و در هتل میخوردیم ، بدون مخلفاتش فقط مرغ کامل رو ۲۰ لیر میگرفتند.

و این قانون در چندین رستورانش حاکم بود. یعنی در واقع پول اکرام ها رو از ما میگرفتند ولی میگفتند اینها اکرامه.

مخلفات غذا در رستورانهای وان

انواع پیش غذا در وان

یک روز دیگر نصف مرغ سوخاری در رستوران خوردیم که ۲۰لیر شد.

اونجا هم باز گفت اگر به بیرون ببرید ۱۰ لیر.که ما باز ترجیح دادیم در همان رستوران غذا را با قیمت بیشتر بخوریم.

یک وعده دیگر را کباب آدانا گرفتیم.

یک پرس گرفتیم که اگر به مزاجمان خوش آمد پرس بعدی را بگیریم

که قیمت یک پرس با نوشابه و مخلفاتش۳۲لیرشد.

که ما خوشمان نیامد. البته اگر غذاهای چرب و مزه دمبه و گوشت خالص را دوست دارید

برای مثل شما مناسب هست.

قیمت یک پرس آدانا کباب در وان

کباب کوبیده در وان

ولی چون هم من هم همسرم ، از مزه ی گوشت خالص و دمبه و چربی بدمون میاد برای ما خوب نبود.

مگرنه کیفیت غذا خوب بود ما اون طعم رو دوست نداریم.

که بیشتر غذاهای ترک هم خیلی بوی چربی میدادن. و کلا اینطور می پسندن.

یک وعده دیگر را تصمیم گرفتیم به کینگ برگر رفتیم ولی پشیمون شدیم و برگشتیم.

همبرگرهایش خیلی کوچولو بود که اگر ما میخواستیم سیر بشویم هرنفر باید سه همبرگر میخریدیم

تا از لحاظ اندازه به مانند همبرگر های ایران شودو قیمتهاش ۱۰ لیر به بالا بود

(در یک سینی سیب زمینی سرخ کرده و نوشابه  و یک همبرگر میگذاشتند)

بنابراین به اون طرف چهارراه (خ کاظم کارا بکر) یعنی اون طرف چهارراه جمهوریت و کاظم کارابکر به سمت شرق رفتیم و گرند پیتزا رفتیم.

قیمت پیتزا با مخلفات در ترکیه

پینزای مخلوط در وان ترکیه

واقعا واقعا بهترین غذایی که خوردیم اونجا بود خیلی خیلی چسبید .

از پیتزاهای اینجا خیلی با کیفیت تر و بزرگتر.یک پک شامل پیتزای دونفره اسپشیال

با یک نوشابه ۱ لیتری و سیب زمینی سرخ کرده و یکسری چیزهای گرد سوخاری

که حقیقتا اسمش رو نمیدونم، بود .

قیمت این پک کامل ۲۹٫۵ لیر بود که کاملا سیر شدیم و کمی هم برایمان زیاد بود.

پیشنهاد میکنم حتما گرند پیتزا بروید .عالیه.

از لحاظ میوه هم که واقعا عالی بود.ما هرروز کمی میوه میخریدیم و در یخچال هتل میگذاشتیم

و بعد از بازگشت از خریدها میل میکردیم.

سفرنامه سمانه و خانواده به وان .

چرخی هایی بودند که هلوی درجه ۱ و درشت و آبدار را کیلویی ۲لیر میداد. انگور درشت و بیدانه کیلویی ۳لیر.

روز شنبه هم ساعت ۱ ظهر هتل برایمان  ون هماهنگ کرد برای بازگشت به مرز کاپیکوی.

نفری ۲۰ لیر.البته اصلا نیازی به هماهنگ کردن هتل نبود.

تا دلت بخواد آژانسهای مرز وجود دارد که همگی روی مغازه هایشان به فارسی نوشته اند کاپیکوی .

مرز رازی . خوی . تبریز. یعنی اگر زبان هم بلد نباشید  اصلا مشگلی برای بازگشت پیدا نمیکنید.

درنهایت اگر این سفر را ما به تنهایی توانستیم برویم

فقط و فقط به کمک سایت و کانال خوب آقای ضربی و اطلاعات مفید ایشون بود که بدون کوچکترین مشگلی سفر را به پایان رسوندیم.

واقعا جا دارد که از آقای ضربی محترم نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشیم. جناب ضربی خدا قوت.

یک چیز جالب که توی carrefour بود این بود که

به ازای هر ۳۰ لیر خرید میتوانستیم از تخفیف بسیار خوب شامپوهای بزرگ ۶۰۰میلی L’oreal استفاده کنیم.

یعنی اگر ۳۰ لیر خرید کرده باشی، میتوانی یک شامپوی ۶۰۰میلی و بزرگ اورآل رو به قیمت فقط ۵لیر بخری.یعنی واقعا مفته مفت.

نکته بعدی این که اگر این روزها قصد سفر به وان را دارید ،

شبهای وان یکمی برای بچه ها سرد میشد و حتما یک سویشرت یا گرمکن برای بچه ها همراه داشته باشید.

هرچندکه همه چیز همون جا هم پیدا میشه.

البته ما بزرگترها هم کمی سردمون میشد. انتهای سفرنامه سمانه و خانواده به وان

کانال تلگرام ( سفر زمینی به ترکیه)

سفرنامه خانم دنیا به شهر وان (اواخر تابستان)

31 دیدگاه دربارهٔ «سفرنامه سمانه و خانواده به وان – شهریور ۹۵;

1. – ما دوباری که رفتم هتل فواد رو انتخاب کردم که از اقامتم نسبتا راضی بودم ولی سری دوم سرویس بهداشتی تمیز نبود و چون ما زود رسیده بودیم سرویس رو تمیز نکرده بودند که بهشون تذکر دادیم.

– لازم به ذکره که فروشگاهها خیلی بیشتر از صرافی ها چنج نمیکنن، حدود ۲ یا ۳ لیر

– انتخاب غذا سلیقه ایه، ما بهترین گزینه برای انتخاب غذامون برگر کینگ بود که یه کینگ برگر و سیب زمینی و نوشابه رو  و گاهاً آنیون رینگ(حلقه پیاز) (جمعاً نهایتاً ۲۰ لیر) رو سفارش میدادیم برای دو نفرمون که دیگه آخراشو بزور میخوردیم

– ممنون که تجربتون رو تو کارفور در اختیارمون گذاشتین، جالب بود، تخفیفشون رو شامپو به این با کیفیتی خیلی خوب بود.

2. سلام.

سمانه خانم تبریک می گم به این سفرنامه کامل و جالبتان. عالی بود.

انشا الله همیشه سفرهای خوشی داشته باشید.

3. سفرنامه خوب و مختصری بود. دست شما درد نکنه. خوشحالم که صرفا پاساژگردی نکردید و از سایر جاذبه های دیدنی وان هم بازدید کردید.

4. با سلام و خسته نباشید

ببخشید آقای ضربی برای رفتن به وان پاسپورت چقدر باید اعتبار داشته باشه ۵ ماه یا ۶ ماه؟

5. باسلام خدمت اقای ضربی وتشکرفراوان ازاطلاعاتی که دراختیارمان گذاشته اند.یک سوال ازخدمتتان دارم این است که انشالله درمهر ماه قصد سفربه ترکیه راداریم ایابعدازمرزرازی تاشهر وان  امنیت با وسیله شخصی برقراره ؟ متشکرم

1. ببخشید اشتباه نوشتم منظورم ۱۰۰ لیر بود درواقع خواستم مطمین شم دونفری یه اتاق و ۱۰۰ لیر میتونیم بگیریم؟

1. سلام. هزینه اقامت در هتل رز شبی ۱۰۰ لیر برای کل خانواده ما بود. من و همسرم و پسر ۵ساله ام. یک اتاق ۳ تخته را شبی ۱۰۰ لیر دادن.

6. با سلام .ممنون از سفر نامه خوبتون..یه سوال دارم آیا این ون ها جای ساک و چمدان هم دارند؟چقدر میشه در وان وسایل خرید و با خود از مرز عبور دهیم؟

7. با سلام خدمت آقای ضربی می خواستم بدونم تو وان کالسکه وکریر های خارجی مثل کویینی یا مکسی وجود داره یا نه واگه هست قیمت هاش چطوره؟

1. سلام

بله – تقریبا تمام مارکهای ترک و غیر ترک لوازم کودک را میتوانید در وان بیابید. از قیمت دقیقشالبته اطلاع ندارم . مارکهای ترک مسلما قیمتی حدود نصف ایران خواهند داشت

8. سلام ضمن تشکر می خواستم بدانم ۱تا۱۰ دی برای خرید باتخفیف مناسب است وآیا هتل را باید رزرو کنیم یا نیازی نیست وبراحتی میتوان تهیه نمودمتشکرم

بله زمانی فوق العاده برای استفاده از تعطیلات است بخاطر ایام کریسمس

هتل را حتما در آن ایام رزرو کنید چون وان بسیار شلوغ است در این مدت

با کانال تلگرام همراه باشید

TRTravel@

9. سلام باز هم عذر خواهی می کنم پیرو سوال قبلی  می خواستم بدانم  چه موقع واز چه طریق باید رزرو هتل را انجام دهم  آیا باید هزینه ای بابت این کار بپردازم  واصلا مورد اطمینان هست  متشکرم از اینکه حوصله می کنید

1. سلام

بدلیل اینکه اکثر ما در ایران ویزا و مستر کارت نداریم فعلا راه رزرو هتل از طریق آژانسهای مسافرتی است

ولی اگر چنین کارتی داشته باشید میتوانید اینترنتی رزرو کنید

برای رزرو در اکثر موارد باید مبلغ هتل را کامل بپردازید

10. عالی بود واقعا دستت درد نکنه.اطلاعاتتون خیلی مفید و ساده در اختیارمون قرار دادی.بخصوص قیمتها رو رو که عنوان میکردید خیلی مفید بود

11.   ۴/٣/٩۵  ساعت ۴.  بعد از ضهر،. سلام ضربیه عزیز از اینکه وقت میزارى به سوالات جواب میدى و عاشق کارت هستى بهت تبریک میگم ،از این همه محبت که رایگان در اختیار هموطنانت  میگذارى ،سال. ٩۶/٣/۴ درسته ببخشید

12. سلام

لطف می کنین آدرس فروشگاهی که  لباس زیر NBB رو ازش خرید کردین بدین. من چند باری که رفتم نتونستم پیدا کنم. متشکرم

1. سلام ببخشید من خیلی دیر پیام شما را دیده ام.

حقیقتا اسم فروشگاه را نمیدانم.ایشالله اگر خدا بخواهد قرار هست هفته ی دیگر دوباره به وان برویم، اگر متوجه اسم فروشگاه شدم حتما در سایت میگذارم) ولی تا آنجاییکه یادم هست، توی خیابان جمهوریت ،پایینتر از تقاطع کاظم کارابکیر و جمهوریت ، (اگر به سمت پایین در جمهوریت برویم،سمت چپ مان میشد) یک فروشگاهی بود که دوطبقه بود و طبقه بالایش تماما لباسهای زیر NBBرا داشتند.

13. سلام خانم سمانه

سفرنامه شما خوب بود ولی چند تا غلط املایی و گفتاری هم بود که اصلاح کنید خوبه.ضمناً در مورد چنج دلار بله ال سی و بعضی فروشگاه ها این کار و انجام میدن ولی نه دیگه خیلی بیشتر از سرافی،مثلاً ۴-۵ لیر بیشتر دلار رو به لیر تبدیل میکنن،و اونجوری که شما میگین کافیه یه چیز کوچیک بگیرین ١٠٠ دلار یا حتی بیشتر بدین براتون چِنج کنن به هـیچ وجح اونطور نیست،شما باید حداقل به اندازه ١٢٠ لیر جنس بر دارین تا ١٠٠ دلار شمارو قبول کنه و باقی پولتون رو به لیر پس بده،اگه جوری که شما میگین بود همه میرن یه جوراب ١٠ لیری میگیرن و ٢٠٠ دلار میدن برا چنج که اشتباه بود اون قسمت توضیحات،در مورد تلفظ غلط هم اینو عرض کنم که تو هتل ها اون شخصی که پشت میز تو ورودی هتل هست و برا رزرو اتاق با ایشون صحبت میکنیم رسپشن هستن،نه رزوشن.

و فروشگاهی که از کارفور گفتین بهتره میگروس هستش نه مگرس.

در مورد کیفیت لباس هم ال سی یکی از بیکیفیت ترین برند لباس ترکیه هست ولی با توجه به قیمتهای مناسب ایرانی های عزیز گونی گونی لباس میگیرن از اونجا.توسیه میکنم بجای گرفتن ۶ تا تی شرت از السی ٣ تا تیشرت از ماوی یا پولو و … بگیرین تا ببینین که کیفیت ال سی زیر صفر هست.خود ترکیه ای ها مردم بسیار کم درامدش از السی یا دفاکتو خرید میکنن.و لازم خدمتتون عرض کنم که این اطلاعاتو به عنوان کسی که ۴ سال تور لیدری تو شهرهایآنتالیا،کوشاداسی،استانبول کرده میگم و الان ٩ سال هست که تو کشور ترکیه زندگی میکنم.خوشحال و تندرست باشید.

1. سلام

دوست گرامی اینکه شما روی غلط های املایی و انشایی اینقدر حساس هستید بسیار قابل تحسینه اما خود شما هم نوشته اید “توسیه میکنم” که املای درستش “توصیه” هست

2. درود بر شما ، مطلب بسیار مفیدی بود . خیلی ممنون از سرکار خانم سمانه بخاطر نوشتن این سفرنامه .