بایدها و نبایدهای رانندگی در زمستان

فصل زمستان همه اش برف بازی و اسکی و طبیعت زیبا نیست ، بایدها و نبایدهای رانندگی در زمستان مشکلات خاص خودش را هم دارد و در این بین، شاید بزرگ‌ترین مشکل ایجاد ترافیک‌های سنگین یا تصادفات زیاد به علت بارش برف و یخ بندان سطح خیابان‌ها باشد. آب و هوای زمستانی برای خودروها می‌تواند چالش‌های زیادی درست کند.

از زمانی که می‌خواهید ماشینتان را روشن کنید و موفق نمی‌شوید تا وقتی که لاستیک‌های ماشین روی سطح خیابان سر می‌خورد و کنترل آن از دست شما خارج می‌شود، با استرس‌های زیادی روبه‌رو می‌شوید و ممکن است سلامت خود و ماشینتان را در خطر ببینید، مخصوصا موتور اتومبیل در آب و هوای زمستانی بیشترین مشکل را پیدا می‌کند.

همه این‌ها باعث می‌شود شما زمستانی پر از مبارزه را سپری کنید . برای این که پیروز این مبارزه باشید، لازم است نکات مهمی‌را رعایت کنید.

بهترین آیتم از بایدها و نبایدهای رانندگی در زمستان این است که قبل از شروع زمستان اتومبیل خود را به کلینیک سلامت خودرو ببرید تا سیستم‌های مختلف آن را چک و در صورت وجود هر گونه عیب و نقصی آن را برطرف کنند.
● بهتر است موارد زیر در ماشینتان به طور متناوب کنترل شوند که این کنترل کردن در شروع فصل سرما حیاتی تر است:
▪ باتری
▪ کمربند‌ها
▪ رادیاتور
▪ ضد یخ
▪ روغن
▪ روشنایی
▪ ترمزها
▪ سیستم اگزوز
▪ بخاری
▪ برف‌پاک‌کن
▪ لاستیک‌ها
▪ سیستم فرمان
▪ شیلنگ‌های رابط
▪ سیستم احتراق
در شروع فصل سرما ماشین شما نیاز به یک باتری نو یا با شارژ پر دارد. پس باتری ضعیف را شارژ یا آن را تعویض کنید.

کانال تلگرام راهنمای سفر زمینی به ترکیه

 

● وسایل ضروری برای فصل زمستان در ماشین
شامل یک‌سری کامل از لامپ‌های ماشین، چراغ‌قوه و باتری اضافه، زنجیر چرخ، تیغه برف‌پاک‌کن‌ ‌اضافه، روغن ترمز، روغن موتور، آب برای رادیات و شیشه شور، ضد‌ ‌یخ، تسمه اضافه، دو سه متر پشم شیشه (در هوای بسیار سرد بهتراست سطح موتور و درصورت امکان باک بنزین را‌ ‌هنگام خاموش کردن ماشین برای مدت طولانی بپوشانید)،

کاردک برف تراش یا برس برف‌پاک‌کن دستی، کپسول آتش نشانی، جعبه ابزار، البسه و پتو، دو رشته طناب محکم یا زنجیر کامل بکسل، جعبه کمک‌های اولیه، شمع و کبریت، بطری آب به همراه مقداری غذای کنسرو شده، کاپشن، کلاه و دستکش، گالن خالی می باشد.

رانندگی در زمستان

● ۲۲ نکته مهم رانندگی در زمستان


رانندگی بدون احتیاط همیشه خطر آفرین است اما رانندگی در زمستان باید با احتیاط بیشتری انجام شود که این موضوع حیاتی است.

سرمای هوا، لیز بودن زمین به دلیل بارش برف و باران و یخ‌بندان جاده‌ها شرایط خاصی در زمستان به وجود میآورند که رانندگی را مشکل می‌کند.

هنگام رانندگی در زمستان نکات زیر را رعایت کنید:


۱) بهتر است باک ماشین در فصل زمستان همیشه پر از بنزین باشد.


۲) هنگام بارش برف یا باران در سبقت گرفتن خیلی احتیاط کنید. بهتر است سرعت برف‌پاک‌کن‌ها را هنگام سبقت زیاد کنید تا دید شما کم نشود.


۳) در هوای سرد برای گرم کردن موتور بهتر است ماشین را روشن کرده، به آرامی‌و با دور موتور کم شروع به حرکت کنید. این روش به موتور شما آسیب کمتری در مقایسه با وقتی که ماشین حرکت نمی‌کند، وارد می‌کند.


۴) یادتان باشد در شروع بارندگی به دلیل‌ ‌چربی‌های سطح جاده ، لغزندگی جاده زیاد می‌شود. لذا توصیه می‌شود در این گونه مواقع با سرعت کم تر و رعایت فاصله مجاز رانندگی کنید.


۵) نصب چراغ‌های‌ ‌مه شکن می‌تواند دید شما را در مه یا برف و باران تا چند برابر افزایش دهد.


۶) برای رفع بخار گرفتگی شیشه‌ها (به خصوص شیشه‌های کناری) می‌توانید دریچه‌های بخاری را روی شیشه‌ها تنظیم یا از اسپری‌های ضد بخار استفاده کنید.


۷) اگر به هر دلیلی در هوای سرد ضد یخ نداشتید، زمانی که خودرو را خاموش می‌کنید آب رادیاتور را به‌طور کامل تخلیه کنید یا با پتو و مقداری پشم شیشه روی موتور را بپوشانید.


۸) روی سطوح لغزنده‌ ‌برای جلوگیری از لیز خوردن خودرو یا چرخیدن قسمت عقبی سعی کنید از فشار پا روی‌ ‌پدال گاز کم کنید و با کمترین دور ممکن حرکت کنید.


۹) زمانی که قفل در ماشین یخ زده، بهتر است کلید را با کبریت یا فندک کمی‌گرم کنید و بعد با حرکات ارتعاشی به چپ وراست کلید را داخل قفل کنید.


۱۰) بهتر است هنگام بارندگی هر چند دقیقه یک‌بار به آرامی‌ ترمز کنید که آب روی دیسک‌های ترمز خشک شود،

چون ممکن است در یک لحظه واقعا به ترمز کردن احتیاج پیدا کنید که اگر دیسک‌های ترمز خیس باشند، ترمز‌ها موفق عمل نخواهند کرد.


۱۱) در جاده‌های کوهستانی و در پیچ‌ها سرعت خود را به حداقل برسانید. ممکن است به علت سایه در پشت پیچ‌ها برف‌ و یخ‌ها آب نشده باشند.


۱۲) در هنگام رانندگی در برف هر چند وقت یک بار باقیمانده برف و‌ ‌یخ را از زیر سپرها مخصوصا سپر جلو و گلگیرها تمیز کنید.

در غیر این صورت، وزن ماشین زیاد می‌شود و آیرودینامیک ماشین هم از بین می‌رود که هر دو باعث مصرف سوخت بیشتر می‌شود.

اگر ارتفاع برف روی سطح جاده با یخ و برف سپر جلو یکی شود، احتمال اینکه ماشین در برف گیر کند، بسیار زیاد است.


۱۳) اگر هنگام رانندگی در زمستان متوجه شدید با افزایش سرعت آمپر آب بالا می‌رود، احتمالاً ضدیخ ماشین‌ ‌ کم شده است.


۱۴) زمستان‌ها بهتر است در مخزن شیشه‌شوی مقدار کمی‌ مایع تمیز کننده شیشه  بریزید تا هم مانع یخ زدن آن شود و هم چربی شیشه را بهتر بگیرد. ریختن الکل توصیه نمی شود . می توانید از مایع های آماده مخصوص این کار نیز استفاده کنید.


۱۵) اگر برای مدتی از برف‌پاک‌کن استفاده نمی‌کنید، مثلا شب تا صبح، بهتر است آنها را با‌ ‌دستمال تمیز کنید تا یخ نزنند. لازم است برف‌پاک‌کن‌ها را از روی شیشه جلو بلند کنید، چون ممکن است در اثر یخ بستن به شیشه بچسبند .


۱۶) در مواقعی که در برف و یخ گیر کردید، باد لاستیک‌ها را کم کنید تا لاستیک کمی‌بخوابد. در این حالت ماشین بهتر از برف و یخ بیرون می‌آید.


۱۷) داشتن یک موکت‌ ‌یا چند قطعه الوار یا تخته یا فنس‌های پلاستیکی در ماشین، مواقعی که در برف و یخ گیر می‌کنید می‌توانند کارآیی داشته باشند.


۱۸) به خاطر داشته باشید باد لاستیک‌ها در هوای سرد کم می‌شود.

استفاده از لاستیک‌های چهار فصل در فصل سرما کارآمدی ترمزها را بیشتر خواهد کرد. همچنین این لاستیک‌ها چسبندگی و کنترل بیشتری در سطوح لغزنده برای ماشین فراهم می‌کند.

استفاده از لاستیک‌های یخ‌شکن یا زنجیرچرخ نیز در خیابان‌های پر از برف و یخ می‌تواند کنترل ماشین را برای شما بهتر کند.


۱۹) قبل از حرکت به سمت شهر‌ها یا مسیر‌های طولانی از وضعیت راه‌ها و شرایط جوی آن مطلع شوید.


۲۰) بعد از هر دو ساعت رانندگی در فصل سرما از اتومبیل خود پیاده شده، با انجام حرکات ورزشی باعث جریان خون بیشتر در اندام خود شوید.


۲۱) فراموش نکنید هر چه برای ایمنی ماشین خود هزینه کنید، از هزینه‌های ناشی از تصادفات احتمالی و سایر هزینه‌های ناشی از آن کاسته‌اید و این بهترین سرمایه‌گذاری است.


۲۲) به طور کلی توصیه می‌شود برای کارهای غیرضروری از خودروی شخصی استفاده نکنید. این توصیه  از تمام بایدها و نبایدهای رانندگی در زمستان جدی‌تر است.‌

جریمه های رانندگی در ترکیه

2 دیدگاه دربارهٔ «بایدها و نبایدهای رانندگی در زمستان;

  1. با سلام
    درباره قیمت لاستیک خودرو سواری در ترکیه اطلاعاتی دارید؟ ایا امکان خرید وانتقال به ایران وجود دارد یا باید در خودرو نصب شود.

     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *