برای مسافرت ایغدیر بهتر است یا وان

آیا برای شما هم این سوال مطرج است که : برای مسافرت ایغدیر بهتر است یا وان ؟ در زمانی نه چندان دور شهر ایغدیر مقصدی رویایی برای مسافرین زمینی ترکیه بود،

همان زمان که هر راننده اتوبوسی بلافاصله بعد از خرید ، اولین کارش این بود که به نزدیکترین تابلو نویسی شهر مراجعه و روی بدنه اتوبوس کلمه ی igdir  بنویسد.

شاید یکی از دلایل جذابیت ایغدیر برای ایرانیان، نزدیکی آن به مرز بازرگان (۹۰کیلومتر) بوده باشد.

البته در آن زمان سفر به شهر های دور ترکیه مانند آنتالیا و استانبول و ازمیر یا باب نشده بود یا بسادگی الان نبود !

وان شهری است که بعد از زلزله بسرعت بازسازی (در حقیقت نوسازی) شد.

این شهر با سرعتی غیر قابل باور پیشرفت کرد و تبدیل به مهمترین شهر شرق ترکیه شد.

افتتاح مرز رازی و کسب عنوان نزدیکترین مرکز استان به ایران نیز باعث سرازیر شدن سیل مسافران ایرانی به این شهر شد.

و همین مسئله باعث پیشرفت مضاعف و ایجاد زیر ساختهای توریستی گردید.


بسیاری از دوستان و همراهان سایت و کانال از ما می پرسند که برای مسافرت ایغدیر بهتر است یا وان ؟

اگر جواب خلاصه می خواهید و حوصله ی خواندن توضیح ندارید پاسخش یک کلمه است. وان !


اما اگر دنبال دلیلش هستید احتمالا یا به وان سفر نکرده اید یا به ایغدیر یا به هیچکدام !

۱ – ایغدیر برای افرادی که در شمال غربی ترین نقاط ایران زندگی میکنند فاصله ای کمتر از وان دارد (مانند ساکنین شهر ماکو) ، اما وان (بخصوص بعد از افتتاح مرز رازی) برای اکثر هموطنان فاصله ای کمتر از ایغدیر دارد.

وان شهری بزرگتر و بسیار شیک تر است . زیر ساختهای توریستی و اقامتی در وان بسیار گسترده تر و متنوع تر از ایغدیر بوده و میتواند علاوه بر گنجایش بیشتر، امکانات متنوع تری نیز برای مسافرین فراهم کند .

اگر شما ساکن تبریز باشید ۲۷۵ کیلومتر باید طی کنید تا به مرز بازرگان برسید و بعد از آن ۹۰ کیلومتر تا ایغدیر که جمعا ۳۶۵ کیلومتر (با تعویض چند کورس وسایل نقلیه) .

در صورتیکه فاصله تبریز تا وان حدودا ۳۰۰ کیلومتر است و از تبریز و خوی میتوانید مستقیم برای وان ماشین سوار شوید.

۲ – شهر وان در کنار دریاچه ی معروف وان قرار گرفته و همین موضع تبدیل به جاذبه ای بی بدیل برای این شهر شده است.

دریاچه ی وان و جزیره ی معروف آکدامار ، گربه های معروف وان با رنگ چشمهای متفاوت، آبشار مرادیه ، قلعه ی تاریخی وان و چندین جاذبه توریستی مهم دیگر باعث ایجاد فضایی مناسب برای گردشگران شده است که مانند آن نه تنها در ایغدیر ، بلکه در شهرهای بزرگتری مانند ارزروم نیز وجود ندارد.

۳ – بدون شک شما نیز با من هم عقیده اید که اولین جذابیت وان، فرصت عالی خرید (بخصوص خرید پوشاک) است و اگر بگوییم که اکثریت قریب به اتفاق مسافرین وان را مشتریان فروشگاههای این شهر تشکیل می دهند ، سخنی به گزاف نگفته ایم .

تعدد فروشگاهها و مراکز خرید گسترده در وان ، امتیازی است که ایغدیر از آن بی بهره است .

هر چند در ایغدیر نیز فروشگاه  بسیار هست اما افرادی که به هر دو این شهر ها سفر کرده اند می دانند که در ایغدیر، نمایندگی مستقل پوشاک انگشت شمار است.

فروشگاهها کوچک و بوتیک مانند هستند و هسته مرکزی شهر بسیار کوچکتر از وان است و با توجه به افتتاح و ساخت پی در پی مراکز خرید در وان، بعید است این فاصله کمتر شود.

کانال تلگرام راهنمای سفر زمینی به ترکیه

البته نظر شخصی نگارنده اینست که هر کتابی ارزش یکبار خواندن و هر شهری ارزش یکبار رفتن را دارد.

اما اگر به وان سفر کرده اید و باز قصد سفر دارید و ایغدیر بشما پیشنهاد شد، بعید میدانم این انتظارات  سفر به وان  را برآورده کند

مطالعه مطلب زیر نیز توصیه می شود :

سفر به ایغدیر از طریق مرز زمینی بازرگان (Iğdır)

7 دیدگاه دربارهٔ «برای مسافرت ایغدیر بهتر است یا وان;

  1. سلام

    من تقریبا بیشتر مطالب سایت شما رو خوندم

    اول از همه باید بگم عالی بود ، ممنون از شما

     

  2. اکثر هتل های ایغدیر محل کلاهبرداری و تیغ زنی هستش ۱۵ سال پیش موقع رفتن به ارزروم جهت خرید عسل در شهر ایغدیر پیاده شده و یک شب به هتل رفتیم بابت یه شام شاده و صد گرم انگور و مقدار کمی بادام زمینی کهنه و یک عدد گلابی ۷۵۰۰۰۰ هزار تومان ازمون پول گرفتن اعتراض کردیم چهار نفر لات بی سروپا به ما حمله ور شدن خلاصه پول رو دادیم رفتیم پیش پلیس خداسر شاهده هیچگونه حمایتی نکرد اونموقع اگه اشتباه نکنم لیر ۵۵۰ تومان بود البته دوستم یه لیوان آبجو خورد در کل اون موقع اون حسابمون تو ایران نهایتش ۳۰۰۰۰ هزار تومان میشد تو عمرم اینقدر عذاب نکشیده بودم بخاطر زورگویشون خیلی سخت بود برام که باج بدم بهشون ولی تعدادشون زیاد بود و چاره ای نداشتیم. خلاصه کسانی که میرن و آگاهی ندارن حواسشون باشه جاهای مطمعن برن هر هتلی مسافرخانه ای رو انتخاب نکنند .کشور خودمون که نیستش شهر و کشور غریب هر بلایی سرتون بیاد کسی نیست حمایت کنه نهایتش میگنن ایرانی اومده شهر ما خانوم بازی

    1. البته شرایطی که گفتید شاید مال 15 سال پیش بوده (هر چند اون موقع هم من رفتم و چنین چیزهایی مشاهده نکردم) اما الان وضع اینطور نیست
      معمولا در بار و دیسکو ها چنین مواردی دیده میشه که بدون حساب و کتاب پول می گیرند . توصیه همیشگی من به مسافران این است که هرگز گول ارزانی و وعده های دیگر را نخورند و حتما در هتل های معتبر ترجیحا مرکز شهر اتاق بگیرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *