سفر خارجی بیش از یکبار در سال ، قاچاق ارز است؟

سفر خارجی بیش از یکبار در سال ، قاچاق ارز است؟

اگر فردی یکبار مسافرت خود در یکسال را انجام داده و ارز مسافرتی خودرا نیز دریافت نموده است و اینک به هر دلیلی قصد دارد برای بار دوم در همان سال به خارج از کشور برود، باید ارز را از کجا بخرد؟ با توجه  به به اینکه بانک مرکزی تعداد سفرهای خارجی را در سال تنها یک بار تامین ارز می‌کند، سوال اینجا است که آیا سفر خارجی بیش از یکبار در سال ، قاچاق ارز محسوب می‌شود؟

ارز مجاز همراه مسافر

به دنبال اوج گیری قیمت ارزهای خارجی در بازار ایران و تلاش دولتمردان اقتصادی دولت جهت مهار این پدیده و ساماندهی و مدیریت بازار ارز، بخشنامه ها و مصوبات متعددی از سوی هیات دولت و بانک مرکزی صادر و به دستگاه های مربوطه جهت اجرا ابلاغ گردیده است که حوزه های مختلفی را که نیاز به استفاده از ارز در آن احساس میگردد را شامل شده و سعی شده مشکلات آن بخش را حل و فصل نمایند.

یکی از این بخشها که مصرف کننده ارز میباشد ، حوزه گردشگری خارجی، سفرهای تجاری ویا سایر سفرهای ضروری خارجی مردم میباشد که از نگاه مسئولین مربوطه دور نمانده است.

به همین منظور در بند ۱ اطلاعیه شماره ۲ یکسان سازی نرخ ارز و با هدف تامین ارز مسافری امده است که :ارز مسافری برای یک بار سفر در سال به میزان ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایرارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می‌گردد و الی آخر…

بر مبنای این اطلاعیه هر ایرانی میتواند برای یک بار در سال، از ۱۰۰۰ یورو برای سفرهای دور و پانصد یورو برای سفر های نزدیک  ارز دولتی با نرخ دلار۴۲۰۰ تومان استفاده نماید و به ترتیبی که بانک مرکزی مقرر نموده است نسبت به تهیه آن اقدام به عمل آورد که طرح بسیار خوب و کاربردی میباشد. در اینجا به کافی بودن و یا ناکافی بودن این مبلغ ، ورودی نخواهیم داشت.

اما سوال اینجاست که فرض کنیم فردی یکبار مسافرت خود در یکسال را انجام داده و ارز مسافرتی خودرا نیز دریافت نموده است و اینک به هر دلیلی قصد دارد برای بار دوم و یا بیشتر در همان سال به سفر خارج از کشور برود،

اتفاقی که برای مامورین و مسئولین کشور و همچنین فعالان اقتصادی کشور به دفعات در طول یکسال  می افتد.

این شخص باید ارز مورد نیاز مسافرت خودرا از کجا تامین نماید؟

در این میان سیستم بانکی که فقط یکبار در هر سال ارز مسافرتی می‌دهد.  

همچنین طبق بخشنامه بانک مرکزی، صرافی ها هم که مجاز به خرید و فروش ارز و معامله ارز  بصورت اسکناس با  مردم نیست. ضمن اینکه خرید ارز از بازار آزاد هم که طبق بند ۱۳ از مصوبه ساماندهی و مدیریت بازار ارز مورخ ۲۲/۱/۹۷ هیات وزیران و همچنین اعلام مقامات بلند پایه کشور جرم و قاچاق محسوب میشود و پیگرد قانونی دارد.

بند ۱۳ از مصوبه هیات وزیران مورخ ۲۲/۱/۹۷ می‌گوید، عملیات صرافی ها و معاملات ارزی خارج از چهارچوب مقررات ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قاچاق محسوب شده و طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارزو مصوبات شورای عالی امنیت ملی با آن رفتار می شود و دستگاه های ذیربط (قوه قضاییه ، وزارت کشور ،وزارت اطلاعات ، وزارت دادگستری و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ) با متخلفان بر اساس قوانین و مقررات مربوطه رفتار می کنند.

در سفر به ترکیه بهتر است دلار همراه ببریم یا لیره ؟

با عنایت به بخشنامه ها و اطلاعیه های صادره فوق الاشاره متوجه می‌شویم که برای سفرهای مرحله دوم و به بعد در هر سال، هیچ امکانی برای تهیه ارز مورد نیاز وجود ندارد و تقریبا تمام افرادی که در حال انجام سفر دوم و یا بیشتر خود هستند و بار اول هم از ارز سیستم بانکی استفاده نموده‌اند و هم اینک هم در حال خروج از کشور و درمرزهای زمینی و یا هوایی مقادیری ارز خارجی در جیبشان وجود دارد ، مصداق حمل کالای قاچاق بوده و ظرفیت این را دارند که به عنوان حامل کالای قاچاق ، توسط نیروهای انتظامی دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شوند.

البته راه دیگرش هم این است که با جیب خالی به سفر بروی و در همان کشور مقصد نسبت به تهیه وتامین ارز مورد نیازایام سفر خود اقدام نمایید که البته این کار از دست هر کسی بر نمی اید و برای هر کسی مقدور نیست.

خوب است که مسئولان محترم تصمیم گیر در خصوص امور روزمره مردم، از جمله تامین ارز مسافرتی، یکبار هم که شده بصورت شخصی و آزاد مسافرت کرده ، عوارض سرسام اور خروج از کشور را پرداخت نمایند، ارز مسافرتی برای بار اول را از شبکه بانکی دریافت نمایند و تلاش نمایند که برای بار دوم سفرهم بدون اینکه مرتکب انجام  فعل حرام شوند ویا اینکه مجبور شوند که ارز را بصورت  قاچاق تهیه نمایند ، نسبت به تهیه ارز مورد نیاز خود از مراجع قانونی اقدام فرمایند. در اینصورت حتما تصمیمات دیگری را در حوزه تامین ارز مسافرتی و یا سایر حوزه ها اتخاذ خواهند نمود.

سفر خارجی بیش از یکبار در سال

کانال تلگرام راهنمای سفر زمینی به ترکیه

8 دیدگاه دربارهٔ «سفر خارجی بیش از یکبار در سال ، قاچاق ارز است؟;

  1. سلام.این قوانین سخت فقط برای طبقه متوسط و پایین جامعه صد درصد کارکرد دارد و دیگه جرات مسافرت رفتن خارجه را ندارند  و مسولین موفق شدن تبریک میگم .برای واردات  و تجار ارز چطور وارد و خارج میشه؟ خوشبختانه طبقه ثروتمند است پولدار تر میشن و ما بدبختر

  2. نمونش همین امروز مادر پدر یکی از دوستان برای تهیه ویزا یک بار میرن ترکیه انگشت نگاری و پول به سفارت میدن و یک ماه دیگه میرن پیش بچشون ،امروز مثل قاچاقچی ها دلار آزاد ۲۰۰ تا ۴۰۰ تا از چند نفر خریدیم 

    سوال از دولت : قبل از قوانین فکر هم میکنید ؟ 

    مثل خودرو سازی که ماشین تولید کرده و باک بنزین نگذاشته ! ?

  3. سلام

    وقت بخیر

    ممنون از مطالب مفیدتون

    اگه ما الان یه سفر به ترکیه داشته باشیم و ارز دولتی دریافت کنیم که نفری ۵۰۰ هستش

    بعد چند ماه دیگه به کانادا بریم در اینصورت میتونیم ما به التفاوت ارز دولتی رو (۵۰۰) بگیریم یا نه.

    به نظرتون در حال حاضر اقتصادی ترین مسیر برای سفر به استانبول از تبریز چه جوریه؟

    از تبریز بریم بهتره یا از وان؟

    1. سلام

      خیر – استفاده از ارز دولتی فقط برای یکبار در سال است و با یکبار استفاده تا سال بعد مجدد نمی شود از تمام یا مابه التفاوت آن استفاده کرد

      در حال حاضر پرواز های چارتری از ایران به استانبول بسیار بصرفه است

  4. سلام آقا رضا خسته نباشید

    قیمت جدید ونها از خوی به وان چقدر شده ؟ آیا یه سره تا وان میرن ؟

  5. سلام وخسته نباشید میخواستم بدونم به

    سفر زمینی ارز دولتی پرداخت میشه و عوارض زمینی هم به اندازه هوایی باید پرداخت شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *