خانه / هتلهای ترکیه / از سیر تا پیاز هر آنچه که باید در مورد هتل ها بدانید

از سیر تا پیاز هر آنچه که باید در مورد هتل ها بدانید

اکثر گردشگران هتل ها را فقط با تعداد ستاره هایشان می شناسند و کمتر در مورد نوع هتلی که در حال رزرو کردن آن هستند اطلاعات دارند. وجود گردشگران با اهداف،سلایق و البته بودجه متفاوت صنعت هتل داری را متحول کرده و باعث به وجود آمدن انواع مختلف هتل ها با مشتریان، خدمات، امکانات، موقعیت جغرافیایی، اندازه و هزینه های متفاوت شده است.

هتل ها انواع گوناگونی دارند که در زیر به برخی از رایج ترین انواع آن ها اشاره شده است.

هتل های تجاری (Business Hotels) : هتل های تجاری بزرگترین گروه هتل ها را تشکیل می دهند و به طور کلی مسافرین تجاری را به خود جذب می کنند.این هتل ها معمولا در مرکز شهر و یا مناطق تجاری هر شهر قرار دارند. اگرچه این هتل ها با هدف جذب مشتریان تجاری ساخته می شوند اما معمولا توریست های غیر تاجر نیز به علت کیفیت بالا این هتل ها را به عنوان محل اقامت خود انتخاب می کنند.

سرویس مشتریان در هتل های تجاری معمولا شامل صبحانه رایگان است. بعلاوه هتل های تجاری خدماتی مانند دسترسی به اتاق های کنفرانس،کامپیوتر شخصی،اینترنت وایرلس،پرینتر و فکس را نیز به مشتریان خود ارائه می دهند.

هتل فرودگاه (Airport Hotels): این هتل ها معمولا کارکنان شرکت های هوایی، تاجران و مسافرهایی که پروازشان کنسل شده یا در روز بعد پرواز می کنند را در لیست مشتریان خود دارند. برخی از این هتل ها حمل و نقل رایگان از هتل به فرودگاه و بالعکس را به مشتریان خود ارائه می دهند.

اصلی ترین ویژگی این هتل ها که آن ها را از هتل های دیگر متمایز می کند این است که مشتریان به جای پرداخت هزینه به صورت روزانه می توانند اتاق ها را به صورت ساعتی اجاره کنند که این هزینه اقامت آن ها را بسیار پایین تر از هتل های معمولی می کند.

هتل های سوئیت (Suit Hotels): این هتل ها جدیدترین و روبه رشدترین نوع هتل ها محسوب می شوند. اصلی ترین جاذبه این هتل ها همانطور که از نامشان پیداست سوئیت های آن ها است که دارای اتاق نشیمن و اتاق خواب جداگانه است.

هرچند به ازای این سوئیت های مجلل هتل های سوئیت معمولا سرویس های عمومی محدودتری نسبت به هتل های دیگر به مشتریان خود ارائه می کنند.این سیاست به منظور کاهش هزینه ها و متعاقبا باقی ماندن هتل های سوئیت در رقابت با بازار گردشگری اتخاذ شده است. بازرگانان،وکلا،حساب داران و به طور کل افراد حرفه ای از مشتریان اصلی این هتل ها هستند چرا که می توانند کارها و جلسات را در سوئیت خود و خارج از اتاق خواب انجام دهند.

هتل های اقامت طولانی (Extended Stay Hotels): این هتل ها بسیار مشابه هتل های سوئیت هستند با این تفاوت که آشپزخانه مجهز نیز در داخل سوئیت دارند. این هتل ها معمولا برای مسافرانی است که اقامتی بیش از یک هفته دارند و نمی خواهند زیاد بر روی سرویس های هتل اتکا کنند.این هتل ها معمولا سرویس ها غذا و نوشیدنی و همچنین سرویس رخت شویی را ارائه نمی دهند و اگر هم این سرویس ها را ارائه و اگر هم این سرویس ها را ارائه دهند به کیفیت انواع دیگر هتل ها نخواهد بود. این هتل ها را خانه دور از خانه(Home Away From Home) یا خانه دوم نیز می نامند.

هتل آپارتمان (Apartment Hotels): این هتل ها که با نام رزیدنشال هتل (Residential Hotel) نیز شناخته می شوند اقامت های طولانی مدت و یا حتی دائمی را به مشتریان خود ارائه می دهند. معمولا مشتریان قرارداد اجاره یک ماهه تا یک ساله را با هتل امضا می کنند که بعد از اتمام قرارداد قابل تمدید است. هر واحد این هتل ها معمولا شامل اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه، بالکن شخصی، ماشین لباس شویی و غیره است.

این هتل ها همچنین سرویس هایی نظیر نظافت اتاق و رخشت شویی را نیز ارائه می دهند.در برخی موارد این هتل ها دارای رستوران و سالن نشیمن عمومی نیز هستند.

هتل های بوتیک (Boutique Hotel): واژه بوتیک هتل در آمریکای شمالی،اروپای مرکزی و انگلستان بسیار رایج است و به هتل هایی گفته می شود که بین ۱۰ تا ۱۰۰ اتاق دارند. این هتل ها معمولا لوکس هستند و سرویس های با کیفیت بالا را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.هتل های بوتیک در دهه نود میلادی رشد چشم گیری داشتند و در کلان شهرهای لندن،نیویورک و سان فرانسیسکو تاسیس شدند.

اگرچه اکثر بوتیک هتل ها سرویس های کامل با کیفیت بالا به مشتریان خود ارائه می دهند اما اولویت آن ها در ایجاد فضایی با طراحی کلاسیک و سرشار آرامش است. بوتیک هتل ها معمولا دارای خدمات ۲۴ ساعته هستند و امکاناتی از قبیل تلفن،تلویزیون و رستوران از امکانات اولیه این هتل ها محسوب می شوند.بسیاری از بوتیک هتل ها در بناهای قدیمی بازطراحی می شوند و بنا با حفظ اصالت و قدمت تبدیل به یک هتل می شود و این یکی از ویژگی های شاخص این گونه هتل هاست که در آن حس فضایی مشابه یک خانه قدیمی و مجلل را به گردشگر می دهد.

هتلهای تفریحی (Resort Hotels): این هتل ها معمولا در کوهستان ها، جزیره ها، سواحل، جنگل ها و مناطق دیگری که دور از شهر هستند قرار دارند. این هتل ها بسته به محل ساخت آن ها معمولا امکانات تفریحی از قبیل زمین گلف، زمین تنیس، قایقرانی، اسکی، شنا و غیره را به مشتریان خود ارائه می دهند.

این هتل ها به علت واقع بودن در مکان های دیدنی و طبیعی معمولا خاطره انگیزتر از انواع دیگر هتل ها هستند و البته هزینه استفاده از آن ها نیز معمولا بالا است.

هتل های تاریخی (Heritage Hotels): هتل های دارای  بافت قدیمی به مشتریان این احساس را می دهد که در زمان های دور زندگی می کنند. این هتل ها در محل هایی مانند قصرها، قلعه ها، کاروان سراها و دیگر بناهای تاریخی قرار دارند. اصلی ترین خصوصیت این هتل ها در رده بندی تاریخی آنهاست، بنابر این صاحبان آن ها نمی توانند تغییرات اساسی در آن ها اعمال کنند و به همین علت این هتل ها معمولا فاقد امکاناتی نظیر استخر، سالن بدن سازی، زمین تنیس و دیگر امکانات مدرن هستند. هرچند این فقدان امکانات مدرن باعث کمی قیمت آن ها نمی شود و این هتل ها هزینه بالایی را روی دست مشتریان تاریخ دوست خود می گذارند.

هتل های تخت خواب و صبحانه (Bed and Breahfast Hotels): این هتل ها معمولا خانه هایی هستند که اتاق هایشان را به مشتریانی با اقامت کوتاه اجاره می دهند. مشتریان این هتل ها معمولا فقط برای استراحت کمتر از یک هفته به این هتل ها مراجعه می کنند. تعداد اتاق های این هتل ها از ۳۰ اتاق تجاوز نمی کند.

به طور معمول این هتل ها به صورت خانوادگی اداره می شود و صاحب هتل در خود هتل اقامت دارد و رستوران و کافه هتل را به صورت خانوادگی اداره می کنند.هتل های B&B به علت خدمات محدود،قیمت بسیار کمتری نسبت به هتل هایی با سرویس کامل دارد.

هتل های مرکز کنفرانس (Conference Center) این هتل ها اکثرا بر روی جلسات و کنفرانس ها تمرکز می کنند و اتاق های خود را به شرکت کنندگان کنفرانس ها می دهند.این هتل ها همچنین سیستم های صوتی تصویری با کیفیت بالا و انواع دیگر سرویس های تجاری را به مشتریان خود ارائه می دهند. هتل های مرکز کنفرانس معمولا در حومه شهر قرار دارند و دارای امکاناتی نظیر زمین گلف، استخر، زمین تنیس، اسپا و سالن بدن سازی نیز هستند.

هتل های مرکز گردهمایی (Convention Centers) این هتل ها از هتل های مرکز کنفرانس بزرگ ترهستند و معمولا بیش از ۱۵۰۰ اتاق دارند. این هتل های بسیار بزرگ طوری طراحی شده اند که بتوانند شرکت کنندگان در بزرگترین گردهمایی ها را نیز در خود سکونت دهند. اندازه اتاق های کنفرانس نیز در این هتل ها بسیار بزرگ و مجهز به سیستم های پیشرفته صوتی تصویری است.

این هتل ها معمولا به سازمان های دولتی و یا سازمان های خصوصی بسیار بزرگ برای گردهمایی های بین المللی اجاره داده می شود.

هاستل (Hostel) هاستل را می توان هتل ارزان قیمت نیز نامید. هاستل ها گردش گرانی که هزینه اقامت برایشان مهم است و نمی خواهند زیاد برای اقامت خود هزینه بپردازند را سکونت می دهد. درهاستل هر مشتری یک تخت را در یک اتاق چند تخت خوابه اجاره می کند و از سایر خدمات مانند دستشویی، حمام و آشپزخانه به صورت مشترک استفاده می کند.

اولین هاستل در سال ۱۹۱۲ در قصر آلتنای( Altena Castle) آلمان تاسیس شد. هاستل ها در اروپا بسیار پرطرفدار است و بسیاری از گردشگران اروپایی برای دیدن نقاط مختلف اروپا از هاستل استفاده می کنند.

هتل پانسیون Hotel Pension درشهرواقع شده و تعدادی اتاق ، سالن غذاخوری ـ به اندازه ای که بتواند غذای ساکنان اتاقها را تأمین نماید ـ کتابخانه و سالن مطالعه و اتاق تلویزیون در آن پیشبینی وآماده شده است.

پانسیون معمولا اتاق را به صورت ماهانه و یا سالانه اجاره داده و مشتریان دیگری را از خارج هتل برای صرف غذا نمی پذیرد. بر همین اساس معمولن سالن غذاخوری پانسیون فقط به اندازه احتیاج اتاق ها در نظرگرفته می شود . در پانسیون ها مقرارت خاصی وجود دارد و مسافران می بایست در ساعات معیّنی برای صرف صبحانه، نهار و شام سر میز حاضر شوند و تا ساعت مشخصی نیز درب ورودی پانسیون باز است.

رتبه بندی هتل ها بر اساس ستاره: 

گسترش صنعت گردش گری و افزایش چشم گیر گردشگران در سراسر دنیا همواره هتل ها را به رقابت و ارائه خدمات و امکانات با کیفیت بهتر واداشته است. هتل ها از چنان طیف خدمات و امکانات بالایی برخوردار هستند که بدون درجه بندی براساس یک استاندارد یکپارچه نمی توان آن ها را از یکدیگر متمایز کرد. اگرچه هنوز معیار یکپارچه جهانی برای رتبه بندی هتل ها وجود ندارد اما رایج ترین معیار رتبه بندی هتل ها معیار ستاره ای است که در آن از یک تا پنج ستاره به هتل ها براساس تنوع خدمات و امکانات اهدا می شود.

درگذر زمان معیار پنج ستاره نیز توسط کشورهای مختلف تغییر کرده و نام های متفاوتی به خود گرفته است. یکی از رایج ترین معیارهای رتبه بندی پنج ستاره معیار تعیین شده توسط کشور آلمان است که در آن به رتبه یک ستاره توریست((tourist،دو ستاره استانداردstandard))،سه ستاره کامفورتcomfort))،چهارستاره فرست کلاس(first class)و پنج ستاره لوکسluxury)گفته می شود.

در این سیستم به هتل هایی که بین دو رتبه قرار دارند عبارت برتر superior)) داده می شود که نشانگر این است که یک هتل از رتبه ای که در حال حاضر در آن قرار دارد اندکی بهتر است اما به کیفیت هتل های رتبه بعدی نرسیده است.هرچند با وجود این معیارهای متفاوت اکثر هتل های دنیا بر اساس معیار پنج ستاره ای رتبه بندی می شوند.اما سوال آن است که هتل ها برا گرفتن این ستاره ها چه امکانات و خدماتی را باید ارائه بدهند.

یک ستاره

دوش و توالت برای تمام اتاق ها

نظافت روزانه اتاق ها

تلویزیون رنگی و کنترل برای تمامی اتاق ها

میز و صندلی

صابون و شامپو

سرویس رزرو اتاق

سرویس فکس در محل پذیرش تلفن عمومی صبحانه(معمولا هزینه جداگانه دریافت می شود)

سرو نوشیدنی در هتل

دو ستاره علاوه بر معیار های یک ستاره:

بوفه برای صبحانه

چراغ مطالعه کنار تخت خواب

لوسیون حمام یا ژل دوش

حوله حمام

محصولات بهداشتی مانند مسواک و خمیردندان

امکان استفاده از کارت های اعتباری

سه ستاره علاوه بر معیارهای هتل های دو ستاره:

سیستم پذیرش ۱۴ ساعته با قابلیت دسترسی ۲۴ ساعته از طریق تلفن از داخل و خارج هتل

کارکنان پذیرش دو زبانه

سرو نوشیدنی داخل اتاق

تلفن داخل اتاق

دسترسی به اینترنت در داخل اتاق یا مکان های عمومی

سیستم گرمایشی در داخل حمام

سشوار آینه قدی کمد برای قراردادن وسایل

جعبه سوزن نخ،

لوازم واکس کفش و سرویس خشک شویی بالش و پتوی اضافه در صورت درخواست

مدیریت روابط عمومی و انتقادات و پیشنهاد ها

چهارستاره علاوه بر معیارهای هتل های سه ستاره:

سیستم پذیرش ۱۸ ساعته با قابلیت دسترسی ۲۴ ساعته از طریق تلفن از داخل و خارج هتل

لابی با سرویس نوشیدنی

بوفه صبحانه یا منوی صبحانه از طریق سرویس اتاق

سرو آشامیدنی به صورت ۲۴ ساعته از طریق سرویس اتاق

صندلی یا کاناپه نرم همراه با میز دمپایی در صورت درخواست

لوازم آرایشی بهداشتی

دسترسی به اینترنت از داخل اتاق

رستوران با امکان سفارش غذا،دسر و نوشیدنی به صورت جدا

پنج ستاره علاوه بر معیارهای هتل های چهارستاره:

سیستم پذیرش ۲۴ ساعته

کارکنان پذیرش چند زبانه

دربان و سرویس حمل بار

مسئول رزرو تورها،رستوران ها و تاکسی برای مشتریان

لابی بزرگ با تعداد صندلی بالا و سرویس نوشیدنی خوش آمد گویی شخصی به هر مشتری با گل یا هدیه در اتاق

سرو آشامیدنی و غذا به صورت ۲۴ ساعته از طریق سرویس اتاق

کامپیوتر داخل اتاق همراه با دسترسی به اینترنت

گاوصندوق داخل اتاق

سرویس واکس کفش

سرویس اتو (زیر یک ساعت)

مرتب کردن اتاق ها هرروز هنگام عصر

 

انواع اتاق های موجود در هتلها: 

سوئیت اداری Office Suite

سوئیت کنفرانس Conference Suite

سوئیت کوچک Mini Suite

سوئیت معمولی Junior Suite

سوئیت دو لوکس Deluxe Suite

سوئیت دوبلکس Doublex Suite

سوئیت مسافرین مهم Vip Suite

سوئیت مجلل Imperial Suite

سوئیت محصور Pent house Suite

سوئیت ماه عسل Fiesta Suite

سوئیت ماه عسل (برای اقامت ) Dolcevita Suite

سوئیت یک نفره Single Suite

کابانا Cabana

استودیو Studio

آپارتمان Apartement

بنگلو Bungalow

اتاق های دور Remote Function

اتاق های تو در تو Connected Room

اتاق با بالکن Balcony Room

اتاق با استخر خصوصی Room With Private Pool

اتاق ضیافت Banquet Room

اتاق خانواده Family Room

واحد های فامیلی Family Units

اتاق معمولی با حمام Room With Bath

اتاق با چشم انداز جنگل Woods View Room

اتاق معمولی بدون حمام Room Without Bath

اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی Parlor

اتاق یک نفره SINGLE ROOM : این اتاق دارای یک تخت خواب یک نفره است.

اتاق دونفره (دوتخته) TWIN ROOM این اتاق دارای دو تخت خواب یک نفره است که معمولا بین آن ها یک میز پاتختی قرار دارد. دبل یعنی اتاقی که یک تخت دونفره به هم چسبیده دارد و توئین اتاقی است که دو تخت مجزا دارد.

اتاق دونفره هالیوود HOLLYWOOD TWIN ROOM این اتاق دارای دو تخت خواب یک نفره است که بدون فاصله کنار هم قرار گرفته اند.

اتاق دو نفره (یک تخت بزرگ) DOUBLE ROOM این اتاق دارای یک تخت خواب دونفره با اندازه معمولی(۱۹۱*۱۳۷ سانتی متر) است.

اتاق سه نفره :اتاق سه نفره که تریپل نامیده می شود . دارای ۳ تخت تک نفره و یا یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره  میباشد و اختصارا با علامت TPL نشان داده می شود .

اتاق چهارنفره  Quad ROOM این اتاق دارای دو تخت خواب دونفره، یا یک تخت دو نفره و دو تخت یک نفره  است.

اتاق دوبلکس DUPLEX ROOM این اتاق ها دارای دو طبقه هستند.

اتاق کابانا CABANA ROOM این اتاق در مجاورت یک منظره آبی مانند دریاچه،ساحل و یا استخر قرار دارد.

اتاق استودیو STUDIO ROOM این اتاق ها علاوه بر تخت خواب دارای یک کاناپه است که قابلیت تبدیل شدن به تخت خواب را نیز دارد.

اتاق پارلر PARLOUR ROOM این اتاق فقط برای نشستن کاربرد دارد و نمی توان در آن خوابید و معمولا برای مقاصد کاری و تجاری اجاره داده می شود.

اتاق لانای LANAI ROOM این اتاق نمایی به یک منظره طبیعی مانند باغ با آبشار دارد.

اتاق ایفیشنسی EFFICIENCY ROOM این اتاق دارای یک آشپزخانه کوچک است.

سوئیت SUITE سوئیت ها کامل ترین نوع محل های اقامت محسوب می شود که معمولا دارای دو یا چند اتاق خواب،یک اتاق نشیمن و یک اتاق غذاخوری است.

  کانکتد روم Connected Room : دو اتاق تودرتو را میگویند، هر دو اتاق به راهرو اصلی هتل راه دارد و هر کدام به تنهایی یک اتاق کاملاست و حمام جداگانه ای هم دارد، این دو اتاق به وسیله یک در از وسط به هم متصل است. چنانچه یک خانواده چهار نفره ، چنین اتاقی را درخواست نماید ، بچه ها در یک اتاق وپدر و مادر در اتاق دیگر اقامت خواهند نمود، دو اتاق از درب وسط می توانند با هم در ارتباط باشند.

 فیستا سوئیت Fiesta Suite : این نوع سوئیت ها معمولن در هتل هائی قرار دارندکه دارای سالن عروسی است و پس از پایان مجلس عروسی ، برای استراحت و خواب در اختیارعروس و داماد قرار می گیرد . معمولا مخارج این سوئیت قبلا جزو هزینه های مجلس عروسی منظور گردیده و حساب جداگانه ای ندارد.

انواع تخت در هتل

تخت سالن پذیرایى

کاناپه قابل تبدیل به تخت

مبل تختخوابشو Sleeping Couch

تخت دیوارى Folding-up bed

تخت تاشو Roll-A-Way-Bed

یک تخت یکنفره Single

دو تخت جداى تکنفره Twin

یک تخت دونفره Double

یک تخت دونفره و دو تخت تکنفره Twin Double

تخت دونفره بزرگ Queen Size

تخت بزرگ King Size

تخت باتشک آبى Water Bed

تخت دو طبقه Bunk Beds

اکسترا بد Extra Bed ـتختخواب تاشو

چون تعداد افراد بعضى از خانواده ها زیاد و بیش از تعدادتختخوابهاى اتاق است، ناچار به استفاده از تخت اضافى خواهند بود . تختخوابهاى اضافى را اکسترابد مى نامند. این تختها در طبقات هتل وجود دارد و براساس فرمى که رسپشن به خانه دارى مى دهد، در اختیار اتاقها گذاشته مى شود. این تختها از نوع تاشو میباشند و علت این که بایستى طى صدور فرمى تحویل شود این است که بابت تخت اضافى،وجه اضافى از مسافر دریافت مى شود که به حساب اتاق منظور مى گردد.

اصطلاحات مربوط به سن مسافر

بزرگسال Adult : به افراد بیش از ۱۲ سالاطلاق می گردد و با علامت اختصاری ADL نشان داده می شود .

اطفال ۲-۶ سال Child:کودکانی هستند که معمولن در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمی یابد و باعلامت اختصاری CHD2-6 نشان داده می شود .

اطفال ۶-۱۲ سال Child: کودکانیهستند که معمولن در هتل ها به آنها تخت از نوع سفری اختصاص می یابد و با علامتاختصاری CHD6-12 نشان داده می شود .

نوزاد Infant:به کودکان زیر دوسالاطلاق می گردد که معمولن در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمی یابد و با علامتاختصاری INF نشان داده می شود .

انواع سرویس ها

در هتل ها هتل ها از نظر سرویس به خصوص سرویس های سرو غذا و نوشیدنی نیز با یکدیگر متفاوت هستند.اگرچه ممکن است برخی از هتل ها به علت سرویس های خاصی که ارائه می دهند نام خاصی را نیز برای سرویس های مخصوص خود انتخاب کنند اما شش سرویس زیر رایج ترین سرویس هایی است که در اکثر نقاط دنیا با همین نام ها شناخته می شوند.

سرویس اتاق تنها ROOM ONLY)):در این سرویس فقط اتاق به مسافر اجاره داده می شود و مسافر برای صبحانه باید هزینه جداگانه بپردازد،در برخی مقاصد مثل سنگاپور،حتی هتل های پنج ستاره نیز برای صبحانه هزینه جداگانه از مسافر دریافت می کنند و اگر مسافر سرویس صبحانه بر روی اتاق می خواهد باید در زمان رزرو"اتاق با صبحانه" رزرو کند.

سرویس تخت و صبحانه BED & BREAKFAST)):این سرویس که رایج ترین سرویس در هتل هاست شامل صبحانه بوفه رایگان است.

سرویس صبحانه و یک وعده غذا HALF BOARD)):این سرویس شامل صبحانه و یک وعده غذا (نهار یا شام)رایگان است.

سرویس صبحانه نهار شام FULL BOARD)):این سرویس شامل هر سه وعده غذایی به صورت رایگان است.

سرویس کامل غذا و نوشیدنی ALL INCLUSIVE)):این سرویس شامل هر سه وعده غذایی و سرو انواع نوشیدنی در طول روز به صورت رایگان است.

سرویس ویژه و کامل ULTRA INCLUSIVE)):این سرویس به این معنی است که شما برای استفاده از هیچکدام از سرویس ها و امکانات هتل شامل غذا،نوشیدنی،اسنک بار،استخر،اتاق کودک،سالن های بازی و غیره هزینه اضافه پرداخت نمی کنید و همه امکانات هتل در خدمت شماست.این سرویس معمولا در هتل های ساحلی ترکیه،شهرهای ساحلی اسپانیا،آمریکا و مالدیو بسیار رایج است.

 دسته بندی هتل ها از نظر اندازه

هتل ها از نظر تعداد اتاق ها بسیار باهم متفاوت هستند.در حالی که برخی از هتل ها کمتر ۱۰ اتاق دارند برخی دیگر دارای چند هزار اتاق هستند.هرچند به منظور ایجاد معیارهای مقایسه هتل ها براساس تعداد اتاق نیز دسته بندی می شوند.هتل هایی با تعداد ۲۵ اتاق یا کمتر جز هتل های کوچک،هتل هایی با تعداد ۲۶ تا ۹۹ اتاق جز هتل های متوسط،هتل هایی با تعداد ۱۰۰ تا ۲۹۹ اتاق جز هتل های نسبتا بزرگ و هتل هایی که بالای ۱۰۰۰ اتاق دارند جز هتل های فوق بزرگ محسوب می شوند.

ترین های هتل

شاید بهتر باشد قبل از خواندن این قسمت اول به چند سوال جواب دهید.به نظر شما بزرگترین هتل دنیا چند اتاق دارد؟قدیمی ترین هتل دنیا چند سال است؟گران ترین هتل دنیا شبی چقدر برای مشتری آب می خورد؟

بزرگترین هتل از نظر تعداد اتاق بزرگترین هتل دنیا هتل بزرگ ام جی ام (MGM GRAND HOTEL) در لاس وگاس آمریکاست که دارای ۳۰ طبقه با ۶۸۵۲ اتاق است.این هتل که در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد دارای پنج استخر روباز، رودخانه و آبشار مصنوعی، مرکز همایش و کنفرانس و دارای تعداد زیادی فروشگاه و رستوران است.

قدیمی ترین هتل عنوان قدیمی ترین هتل دنیا را هتل نیشی یاما انسن کیونکن KEIUNKAN NISHIYAMA ONSEN)) در ناحیه یاماناشی YAMANASHI)) ژاپن دارد که در سال ۷۰۵ بعد از میلاد مسیح تاسیس شده است.این هتل ۵۲ نسل است همان خانواده تاسیس کننده اداره می شود.

گران ترین هتل گران ترین هتل دنیا پرزیدنت ویلسن PRESIDENT WILSON)) در ژنو سوئیس است. رویال پنت هوس سوئیت royal) penthouse suite) این هتل تقریبا شبی ۶۵۰۰۰ دلار برای مشتریان آب می خورد.این سوئیت شامل ۴ اتاق خواب،۱۲ حمام مرمری،اتاق بیلیارد،تیم امنیتی شخصی،آسانسور شخصی، پنجره های ضد گلوله،سرویس لیموزین و از همه مهم تر بالکنی با نمای دریاچه ژنو و کوه های آلپ سوئیس است و البته مشتریان این هتل نیز اشخاصی خاص نظیر روسای جمهور کشورهای مختلف هستند.

هتل لوکس چیست؟ اگرچه واژه لوکس به بسیاری از هتل ها داده می شود اما واقعا تعداد هتل هایی که به معنی واقعی لوکس هستند زیاد نیست.همان طور که در قسمت رتبه بندی هتل ها اشاره شد به طور کل و به خصوص براساس سیستم رتبه بندی آلمان به هتل های پنج ستاره هتل لوکس luxury)) نیز گفته می شود.اما برخی از هتل ها امکانات و خدماتی فراتر از معیارهای یک هتل پنج ستاره ارائه می دهند که به معنی واقعی کلمه لوکس را تجسم می کنند.

اگرچه هیچ استاندارد جهانی که یک هتل را در رده لوکس(به غیر از معیارهای هتل های پنج ستاره) قرار دهد وجود ندارد اما براساس نظر برخی از سازمان های هتل داری هتل های لوکس باید یک سری از خصوصیات ویژه را داشته باشند.برخی از این خصوصیات عبارت اند از: سیستم رزرو آسان و کمک به مشتریان برای رزرو هرچه راحت تر اتاق ورود اولیهcheck-in )) و خروج نهایی check-out)) سریع و آسان بدون معطلی و عدم ایستادن در نوبت ورود دریافت اتاق مورد نظر هم از نظر نوع و هم از نظر محل اتاق (هتل های لوکس اتاق های مخصوص حیوانات خانگی ،افراد با ناتوانی جسمی و افراد سیگاری را نیز دارند.)

اتاق هایی با خصوصیات ویژه شامل طراحی زیبا و یکدست، نقاشی های دیواری یا عکس، تخت خواب ساخته شده از مواد درجه یک، ملافه ساخته شده با مواد طبیعی، انواع بالش های طبی(منوی بالش)، پنجره های قابل باز شدن، پرده های زیبا با قابلیت جلوگیری از نفوذ نور خورشید، کمد و میز آرایش با فضای زیاد، میز و صندلی مطالعه، تلویزیون بزرگ و متناسب با اندازه اتاق،گاو صندوق، دستگاه قهوه ساز، آینه قدی، سیستم گرمایشی و سرمایشی، ساعت قابل تنظیم و سرویس داخل اتاق ۲۴ ساعته.

سرویس بهداشتی و حمام با خصوصیات ویژه شامل طراحی زیبا با سنگ های درجه یک، سیستم تهویه هوا، توالت جدا از حمام، میز با محل کافی برای قرار دادن وسایل همراه با کشو، سنگ های تمیز و بدون لک، فشار آب کافی، آب گرم و سرد، لوازم آرایشی و بهداشتی درجه یک، میز آرایش با نور مناسب، انواع حوله دست و صورت و حمام به تعداد کافی، جا لباسی به تعداد کافی با ارتفاع مناسب و البته وان با فضای بزرگ. 

سرویس خوش آمد گویی و حمل بار ویژه مسئول نظافت و پارک کردن خودروی شخصی مشتریان سکوت و آسایش بسیار بالا و دیوارهای ضد صدا آرایشگاه انواع مختلف رستوران ها با غذاهای بین المللی امکانات تفریحی نظیر استخر، گلف، تنیس، باشگاه بدن سازی، ماساژ، سونا و اسپا سرویس نگهداری کودک ارائه رایگان آب آشامیدنی بطری، قهوه، اینترنت وایرلس و تلفن های محلی سرویس لیموزین و هلیکوپتر

شاید این ها دلایلی باشند که به برخی از هتل ها هفت ستاره گفته می شود در حالی که عملا هیچ هتل هفت ستاره ای در دنیا وجود ندارد!

هتل هفت ستاره!

در سال های اخیر تعدادی از هتل ها به نام هتل هفت ستاره معرفی شده اند و آن قدر در صنعت گردشگری سروصدا کرده اند که واژه هفت ستاره جای خود را در میان مردم باز کرده است.هرچند حقیقت امر این است که هیچ هتل هفت ستاره ای در دنیا وجود ندارد چرا که اصلا چنین معیار رتبه بندی وجود ندارد. تمامی سازمان های معتبر که از معیار ستاره ای برای رتبه بندی هتل ها استفاده می کنند فقط سیستم پنج ستاره ای را اعمال می کنند.اولین هتلی که لقب هفت ستاره را به خود گرفت هتل برج العرب دبی بود که به عنوان اولین هتل هفت ستاره دنیا شناخته می شود.

هرچند مدیران این هتل اظهار کرده اند که این اسم توسط یک روزنامه نگار انگلیسی به این هتل داده شده است و آن ها نه این عنوان را رسمی می دانند و نه آن را در تبلیغات خود استفاده می کنند.هرچند با امکانات و خدمات فوق العاده ای که هتل هایی نظیر برج العرب به مشتریان خود ارائه می کنند ممکن است در آینده ای نه چندان دور رتبه هفت ستاره نیز در صنعت هتل داری رسمی شود.

ممکن است هتل محل اقامت شما با آنچه که در بالا گفته شد کاملا مطابقت نداشته باشد، این مطلب بر اساس تعاریف و استانداردهای مشخص شده تهیه گردیده است

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است ؟

درباره رضا

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

theme
رفتن به بالا