سفر به ترکیه در ماه رمضان

سفر به ترکیه در ماه رمضان

شاید از آن دسته افرادی هستید که کارمند نیستید ، بچه مدرسه ای ندارید و محدودیتی هم برای زمان سفر نمی شناسید،

در اینصورت لازم نیست برای سفر کردن منتظر تعطیلات  و مناسبت های تقویمی بمانید. و قصد سفر به ترکیه در ماه مبارک رمضان را دارید.

سفر در زمان های غیر مناسبتی چندین حسن دارد :

اول اینکه از شلوغی و ترافیک مسافر دور خواهید بود و از ایستادن در صفهای طولانی در هنگام گذر از مرز، صندوق فروشگاهها و حتی صف دستشویی بین راه ! در امان می مانید .

دوم اینکه می توانید از قیمت ارزان هتلها و اماکن اقامتی استفاده کنید، علاوه بر آن معمولا در ایام خلوت خدمات مناسبتری نیز به مسافران ارائه می شود.

بعد از اتمام تعطیلات نوروزی ، مناسبت و تعطیلی قابل توجهی تا اواسط خرداد وجود ندارد و این زمان طلایی برای افرادی است که محدودیت زمانی برای سفر ندارند. اما برای سفر به ترکیه در ماه مبارک رمضان بهتر است مواردی را بدانید :

 از چهاردهم فروردین (1401) ماه رمضان شروع می شود

و با توجه به مسلمان بودن اکثریت جمعیت دو کشور ایران و ترکیه ، برای افرادی که تا بحال در این ماه به ترکیه سفر نکرده اند این ابهام پیش می آید که سفر به ترکیه در ماه مبارک رمضان  ممکن است محدودیت هایی برای مسافرین به همراه داشته باشد و نتوانند از سفر خود استفاده کامل بکنند.

 

سفر در ماه رمضان به ترکیه

در سایتهای فارسی زبان بسیار در این مورد جستجو کردم و مطلب به درد بخوری نیافتم .

یک سری مطالب تکراری و غالبا کپی برداری شده از مراسم آیینی و نمادین  که گرهی از کار مسافر باز نمی کند و دیگر هیچ !

به عنوان شخصی که شخصا در ماه رمضان در ترکیه حضور داشته است ، تجربیات شخصی را برای شما بیان خواهم کرد، شاید با مطالبی که تا بحال خوانده اید تفاوت داشته باشد . اما واقعیت است

تفاوت سفر در داخل ایران و در ترکیه در ماه رمضان به ماهیت قوانین این دو کشور بر میگردد. در ایران روزه خواری در ملا عام منع قانونی دارد.

یعنی اگر شما در ماه رمضان در خیابان آب بنوشید، علاوه بر اینکه یک فعل حرام شرعی انجام داده اید، یک کار غیر قانونی یا “جرم” مرتکب شده اید که مستوجب مجازات و تعقیب کیفری است. یعنی پلیس با شما برخورد خواهد کرد و دادگاهی می شوید و باید مجازات شوید.

در ترکیه نیز چون کشوری مسلمان است ماه رمضان گرامی داشته می شود ، اکثر مردم روزه می گیرند و آنهایی هم که روزه نیستند معمولا در ملا عام بسیار مراعات می کنند اما اگر کسی در خیابان روزه خواری کند، هر چند که با نگاههای سنگین برخی رهگذران مواجه می شود اما جرمی مرتکب نشده است و کسی برخورد قانونی با او نخواهد کرد.

چنین شخصی هر چند عرف جامعه را رعایت نکرده است اما قانونی برای تعقیب کیفری وی نیست.

روزه خواری در ملا عام در ترکیه نکوهیده است اما خلاف قانون و مستوجب مجازات نیست.

ماه رمضان در ترکیه

اما وضع شهر در این ایام چگونه است ؟

برخلاف چیزی که تمام سایتها از همدیگر کپی کرده اند، من تا بحال در ماه رمضان در پنج شهر ترکیه حضور داشته ام اما تا بجال نصفه شب و موقع سحری ، صدای طبل زدن نشنیده ام و مراسمی به اسم چاوش خوانی که افرادی نصف شب در کوچه و خیابان با صدای بلند طبل بزنند و اشعاری بخوانند تا مردم را برای سحری بیدار کنند ندیده ام .

اذان صبح از بلندگوی مساجد پخش می شود که امری عادیست و در بقیه ایام سال نیز در حال انجام است.

برخی نقاط خیابانها تزئین می شود . این تزئینات در اماکن مذهبی و مساجد کاملا مشهود است و معمولا تابلوهای روان با مضامین خوش آمد گویی به ماه رمضان یا پیامهای دینی مشاهده می شود .

نمازهای جماعت شلوغ تر است . کمتر فردی را در خیابان سیگار به دست میبینید و مردمی که به هر دلیلی روزه هم نیستند برای سیگار کشیدن یا نوشیدن آب مکان خلوتی را انتخاب میکنند .

معمولا از میز و صندلی هایی که جلوی کافه ها و قهوه خانه ها در تمام طول روز در ایام عادی مشاهده می شود خبری نیست.

افطاری در ترکیه

تعداد رستورانهایی که در ماه رمضان در شهری مانند وان در طول روز فعال هستند، نسبت به زمانهای عادی حدودا نصف است .

یعنی برای نهار خوردن در سطح شهر تعداد گزینه های انتخابی شما کمتر است .

البته فود کورت مراکز خرید باز هستند و همچنین رستورانهای هتلها .

در شهر هایی مانند آلانیا که توریست بیشتر و متنوع تری دارند این نسبت کمی متفاوت است، یعنی تعداد رستورانهای فعال بیشتر است.

اما در هر حال برای وعده نهار بسادگی جایی در سطح شهر برای نهار خوردن خواهید یافت . این کمبود نسبی در زمان افطار جبران می شود .

رستورانها و کافه ها با شدتی مضاعف کار میکنند و فعالیتشان بصورت کاملا مشهود بیشتر از زمانهای عادی می شود.

علاوه بر آن در برخی میدانهای شهر و مقابل برخی مساجد، سفره های افطاری از طرف شهرداری یا افراد خیر شهر بر پا می شود که با کمی ایستادن در صف میتوانید از این سفره های نسبتا ساده ، افطاری بگیرید .

این وعده ی غذایی عموما شامل نان و پنیر و خرما و چای یا کاسه ای آش و یا سوپ است .

مراسم افطار در ترکیه

برای وعده صبجانه مشکلی ندارید ، تمامی هتلها و اماکن اقامتی طبق روال زمان عادی فعالیت می کنند و تغییری در ماه رمضان در تنوع اقلام صبجانه مشاهده نمی شود.

اگر در هتلی اقامت دارید که خدمات آن کامل است( یعنی هتلی که تمام وعده های غذایی و میان وعده ها را ارائه می کند) در ماه رمضان در منوی غذایی این هتلها تغییری مشاهده نمی شود و فعالیت رستورانها و کافه های مرتبط با هتل دقیقا مشابه ماههای دیگر است .

بنا بر تجربه شخصی سعی کرده ام حتی زمانی که بخاطر سفر، روزه نیستم ، در اماکن عمومی حرمت نگاه دارم و تظاهر به روزه خواری نکنم. تا بحال در کشور ترکیه موردی از برخورد شخصی یا  عمومی با روزه خواران ندیده ام .

اما زمانی که فردی در یک فروشگاه بزرگ بطری آب را سر می کشد معمولا متوجه نگاههای سنگین افراد شده ام . بخصوص افراد سالمند .

اما با قاطعیت تمام تکرار می کنم که تا بحال موردی از برخورد و اعتراض مستقیم مشاهده نکرده ام .

در کل پیشنهاد میکنم برای رعایت عرف دینی جامعه ی مسلمان ترکیه، اگر قصد سفر به ترکیه در ماه مبارک رمضان را دارید ، در خیابانها و اماکن عمومی روزه خواری نکنید.

صبحانه را در هتل میل کنید، نهار را در یک رستوران و برای بعد از افطار هم که مشکلی نیست .

اما سوالی که بسیاری از خوانندگان از ما می کنند : ساعات کاری فروشگاهها و مراکز خرید در ماه رمضان است .

فروشگاههای بزرگ و مراکز خرید رسمی معمولا تغییر ساعت کاری ندارند و طبق معمول از ساعت ده صبح تا ده شب بدون تعطیلی فعال هستند .

فروشگاههای کوچکتر ممکن است هنگام افطار حدود نیم ساعت تعطیل باشند اما در کل در هیچکدام از شهرهای ترکیه در ساعات کاری مراکز تجاری و تفریحی و بخصوص توریستی ، تغییر معنا داری مشاهده نخواهید کرد .

عید فطر از اعیادی است که در ترکیه اهمیت فوق العاده ای دارد .

در نظر داشته باشید که عموما روز اول ایام تعطیلات چند روزه عید فطر ، همه جا (حتی فروشگاهها و مراکز تجاری) تعطیل هستند و بعد از روز اول، تعطیلی مختص مراکز اداری است.

در ایام عید فطر معمولا مراکز خرید و فروشگاهها و برندهای ترک، تخفیفات فوق العاده ای دارند و زمان بسیار عالی برای خرید محسوب می شود.

برای اطلاع بیشتر در مورد روز مادر در ترکیه خواندن این مطلب نیز توصیه می شود . 

کانال تلگرام سفر زمینی به ترکیه ، اولین و پربیننده ترین مرجع اطلاعات سفر زمینی به ترکیه 

10 دیدگاه دربارهٔ «سفر به ترکیه در ماه رمضان;

  1. با سلام
    در مورد تردد از مرز در روز عید فطر سوال داشتم.
    آیا تعطیلی یا محدودیت خاصی دارد؟
    با سپاس فراوان

  2. سلام اقای ضربی خسته نباشید ممنون از نکات و مطالب مفیدتون. ما میخواستیم امسال خرداد به وان بریم . به نظرتون چه تاریخی در خرداد ماه ٩٨ بهتره برای سفر؟ با توجه به اینکه ٢ کودک همراه داریم ٧ ساله و بیشتر هدفمون خرید هست، ممنون میشم اگه اطلاعات در مورد امسال دارین بفرمایید، خیلی هم سرچ کردم اما سفرنامه سال ٩٨ ندیدم. که بدونم امسال اوضاع وان چطور بوده؟؟؟ تشکر فراوان

  3. مطالبش واقعا مفید و کاربردی بود مخصوصا ماه رمضان و بازار روسا …استفاده خواهم کرد..یه سوال دارم من جوری تنطیم کردم که بعد شلوغی عید به وان برسم روز جمعه ۷جون …خواستم بپرسم ایا هنوز تخفیفات تا اون روزا باقی میمونه …ینی بعد از ۳ روز عید
    و اینکه بازار هفتگی توی شهر وان هست یا نه؟

  4. سلام خسته نباشید، میخواستم بدونم در ایام تعطیلى عید فطر شهر وان فروشگاه ها باز هستند؟ چون از بعضى ها شنیدم در تعطیلى عید فطر کل فروشگاه ها بسته اند. ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *